zaterdag 4 oktober 2008

Het Witte Huis en A.W. Weissman

Een hele oude foto van net ontgonnen duingronden met links Villa Weissman en rechts de voorloper van Hotel Clarenwijck. De straat naar de Zuidboulevard is nog onverhard.
In welk jaar heeft de maker van deze prent, Jan van Kan daar gestaan?

Simpel toch zult u zeggen. Ga naar het Gemeentearchief in Noordwijk en vraag daar alle dossiers op die ergens een antwoord kunnen geven op die en die andere vraag: In wiens opdracht werd Villa Weissmann, het latere 'Witte Huis' gebouwd. Leuker nog dan op internet zoeken is om zo'n hele middag in het echte archief te snuffelen. Koffie en aandacht van de archivaris. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer zin ik er in krijg. Maar vandaag is het zaterdag en zijn internet en mijn fantasie de enige opties.

Persoonlijk heb ik een ernstige genegenheid ontwikkeld voor de architect Adriaan Willem Weissman (midden voor) sinds ik kort geleden van zijn bestaan vernam. Het is me er ééntje! In de contramine met en tegen alles, maar altijd in het belang van de kunst in de architectuur.
Hij is excellent architect, tekenaar en schrijver. Ontwerpt heel veel moois en is naar mijn eigen vaste overtuiging de architect van Het Witte Huis aan de Noordwijkse Zuid Boulevard. Kenmerken uit zijn Lizzy Cottage zijn inwisselbaar met kenmerken van het niet meer bestaande Witte Huis. Ik zoek het uit. Heus. Maar geef me de tijd!