dinsdag 9 juni 2009

Villa Kleine Zandberg

Soms kan iets ontzettend hard bij je binnen komen.....zoals die afbeelding van een setje "Duitse postzegels in België" die slaat in als een bom....opeens raakt alle leed van de Eerste Groote Oorlog  je ziel, beneemt je alle adem. Zoveel verdriet: Al die arme gewone Belgische mensen, uit huis en haard verjaagd, de angst, het gemis, het gezoek. Alles kwijt te zijn van de ene minuut op de andere....een leed zo onvoorstelbaar groot....en al die anderen, wereldwijd, allen die dat noodlot dagelijks weer treft.....honderd jaar later  en nog altijd geen vrede......arme wereld.
 Enkele families vinden onderdak in Villa Blonde duinen in Noordwijk: Familie Geers, Alphons Joachim Geers en de familie Heylen Tops en Heylen Smets door Augustus Heylen.


Ook het gouden echtpaar Johannes Cort en Isabella Armirotto  (Isabella Armirotto* 1847 dochter van Cornelius Franciscus Armirotto en Isabella Schijn gehuwd op 15 december 1864 met  Joannes Baptista De Cort * 1846 )vinden onderdak in het St. Jeroensgesticht in Noordwijk: Oorlog met een gouden randje; het blijft een treurig feest.



De zuidelijke provincies werden overstroomd met vluchtelingen.......onvoorstelbare aantallen, tienduizenden per dag. Een artikel uit de Hollandsche Revue van 1917 geeft hier cijfers van . Over de vluchtelingen in Noordwijk is in 1993 een publicatie verschenen van P. Haasbroek, maar daar moet Noordwijkse Huizen nog naar zoeken.

5 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Deze vrouw is mijn oma. De derde persoon is mijn oom Leendert, geboren in 1913. Kennelijk was het gezin op verlof in Nederland. Later werd oom Bob geboren (1915). Oma stierf op 10 augustus aan kraamvrouwenkoorts twee dagen na de geboorte van tante Helen en mijn vader, Cornelis (Kees). Groeten, Gerard Krol

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo is de hele geschiedenis weer compleet! Kleine wereld. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik citeer (en vertaal uit het Frans) uit de herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog van mijn grootmoeder: een Belgisch meisje, in 1914 was ze 9 jaar oud. Haar vader, een officier van het Belgische leger, was door de Duitse bezetter gevangen genomen. Met haar moeder, twee broertjes en zusje vluchtten ze bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog uit Luik (Liège) richting Leiden waar ze door een bevriende familie werden opgevangen:
    "(…) In Leiden werden wij door dhr. D. opgewacht. (…) Na enkele dagen bood een notaris uit Leiden ons aan om te verblijven in zijn villa 'Kleine Zandberg' te Noordwijk aan Zee. Erg mooi en comfortabel. We hebben er de hele winter en lente doorgebracht. (…) Maar toen het zomerseizoen naderde wenste de notaris zijn villa te verhuren, toen zijn wij verhuisd naar een klein gemeubeld visserswoning (…)" De naam van de notaris vermeldt grootmoeder niet in haar relaas, zou het notaris Krol geweest zijn ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. `Tot mijn spijt ontdek ik uw vraag pas vandaag, jammer! Ik ga heel vlug proberen uw vermoeden te bevestigen, het lijkt mij zeer aannemelijk dat uw grootmoeder Hier inderdaad notaris Krol heeft bedoeld. Nogmaals het spijt me enorm uw reactie niet eerder van een antwoord te hebben voorzien, ga ontzettend mijn best doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Maasbode
    27-06-1914
    Badplaats Noord wijk. Door bijz. omstandigheden nog te huur op z. mooien stand (vlak bij zee, nabijheid Palace-Hötel) gemeubileerd bovenhuis met mooi entrés, breeden gang, 4 kamers met keuken. Te bevragen bij JAC. KROL, Noordwijk. Telef. 43. Eerste vondst, jaar komt overeen.....zoek verder

    BeantwoordenVerwijderen