donderdag 29 januari 2009

Villa De Oude Mevrouw Benschop



Misschien is het meisje op de foto wel mijn moeder. Ik kan het u niet zeggen. Maar het was mijn moeders vaste opmerking als we het grote huis aan de Nieuwe Zeeweg passeerden: "Kijk daar, de oude mevrouw Benschop". Hoe ik ook keek, nooit ontdekte ik een schim van haar; niet achter de ramen, niet in de serre, ook nergens in de tuin. Maar goed, het huis bleef, zolang het er stond, het huis van de oude mevrouw Benschop. Mijnheer, Willem Louis BENSCHOP was van professie bollenhandelaar. Was geboren te Nijmegen op 01-03-1870. Was zoon van Johannes Petrus Jannesse Benschop. Zijn moeder luisterde naar de prachtige namen Laurenca Caroline Brender à Brandis. Hij overleed te Noordwijk op 22-02-1954.

Hij huwde op 12-10-1899 de 26 jarige Noordwijkse Bertha van Konijnenburg die een dochter was van Dominicus van Konijnenburg en Bertha de Graaf en veroverde, naast de hand van de dochter een directeurszetel in de firma.