dinsdag 28 oktober 2008

Hotel Centraal

Wat herinner ik me van Hotel Centraal ? Ik ken het alleen maar als 'Harry's Bar' een tot café voor "ik heb nog geen zin om naar huis te gaan" afgeslankte kroeg. Één trap op, boven een textielmagazijn met dameskleding en ondergoed voor het hele gezin dat toebehoorde aan ene Bleichrodt of Paddenburg. Het zal aan de drank te wijten zijn geweest dat ik die namen door elkaar haal.
De herinnering die Willem Baalbergen oproept bij Arie's foto van de eerste Noordwijkse Catering staat me al helemaal niet voor de geest. Maar goed, terug naar 'Harry's Bar'. Er is er maar één de enige echte die die naam mag dragen. Die aan de boorden van het Grote Kanaal dat dwars door Venetïe voert, pracht lokatie.

Nog mooiere lokatie biedt Key West, niet 'Harry's Bar' maar 'Sloppy Joe's' op de hoek bij de woning van Ernest Hemmingway .

Om uiteindelijk een afzakkertje te halen in de mooiste kroeg van de Wereld La Floridita midden in het verleidelijke Havanna.
Toen, vroeger, in die verdronken stille uurtjes boven bij 'Harry's Bar' in de Hoofdstraat heb ik nooit kunnen dromen dat ik ze ooit allemaal zelf zou bezoeken, al die Bar's. En...het meest verwonderlijke van alles zoals Hemmingway ooit uit Amerika verbannen werd heb ik de alcohol verbannen.
Wat blijft het leven toch een wonder!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten