zondag 30 november 2008

De naaimachinewinkel van N. van Ammers

Van de weelde van de bewoners van de Grand Hotels terug naar de woningen van de mensen die het comfort voor de rijken tot uitvoering brachten. Die mensen woonden in straten als de Piet Heinstraat. De straat vernoemd naar dé Nederlandse Zeeheld en dé incasseerder van zilverlingen. "Zijn daden benne groot", zingt het Nederlandse Volk eensgezind.

Daar denken ze op Cuba heel anders over. De Spaanstalige gidse van onze touristenbus houdt een verhaal over "un bandito Olandese" die daar in de Baai van Matanzas de hele Spaanse vloot proletarisch heeft overgenomen - met andere woorden- heel Spanje van al zijn schatten heeft beroofd! En waar ik 'bandito' zeg gebruikte zij een nog veel belastender woord dat ik in deze blog -voor elk wat wils- niet zomaar durf te herhalen! Het duurt even voor we de schok te boven zijn: het gaat over ónze Piet Hein!


Goed dit dus even terzijde over Piet Hein. Komen we terug in het straatje en kijken naar een foto die ik welwillend, het voorbeeld van de heer PH volgend, heb gejat van de site van onze plaatselijke held; straatnamen en straatbeeldenverzamelaar Ton Meijer . Vergeet niet in deze tijden van feesten en geschenken zijn winkel te bezoeken. ( nee ik heb geen aandelen in de zaak en nee ik ken de mens niet persoonlijk, maar zoveel hard werk verdient gewoonweg een beloning (-is mijn mening-).
Goed dit dus even terzijde over hard werken. Dat is het zeker geweest in die barre tijden. Sappelen en dan nog geen geld genoeg om aan je verplichtingen te voldoen. Crisis. Mijnheer N. van der Mark heb ik niet gekend. Van zijn opvolger de heer N. van Ammers weet ik dat hij fors van postuur was en optrad in de lokale fanfare en zijn echtgenote een lieve vrouw was van tenger postuur. Dat is het dan wel. En naaimachines zijn altijd een raadsel voor mij gebleven. Wel komt een einde aan mijn verwarring over het waarom mijnheer van Ammers zich van Ammers noemde en niet van der Mark. Dat is nu duidelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten