dinsdag 28 februari 2012

Noordwijk, Isadora Duncan, Kathleen Bruce

Vandaag mag u nog even mee naar het verhaal van Isadora Duncan in Noordwijk!
"In Augustus kwam een vrouw als verpleegster bij mij inwonen, die later mijn heel lieve vriendin werd. Marie Kist. Ik heb nooit een geduldiger, liever of vriendelijker schepsel bijgewoond. Zij was een groote troost. Van nu af aan beken ik, dat ik allerlei angsten kreeg. Vergeefs zeide ik tot mijzelf dat elke vrouw kinderen kreeg. Mijn grootmoeder heeft er achttien gehad. Mijn moeder vier. Het was de gewone loop des levens enz. Niettemin was ik vervuld van vrees. Waarvoor? Stellig niet voor den dood of zelfs maar voor pijn — het was een onbekende vrees voor ik weet niet wat.Augustus ging om. September kwam. 


    1. Kind

      Duncan Duncan geboren op 24-09-1906 te Noordwijk wonende te Berlijn
    1. Vader

    2. Moeder

Het trappen klimmen begon mij moeite te kosten. Dikwijls dacht ik aan mijn dansen en soms was ik verdrietig om de wille van mijn kunst, 's Nachts lag ik te wachten. En het leken eindelooze nachten. Welk een prijs moeten wij voor de heerlijkheid van het moederschap betalen! Op een goeden dag werd ik heerlijk verrast. Een lieve vriendin die ik te Parijs gekend had — zij heette Kathleen — kwam uit Parijs en zeide dat zij van plan was bij mij te blijven logeeren. Zij was een magnetische persoonlijkheid, vol leven, gezondheid en moed. Zij is later met den ontdekkingsreiziger kapitein Scott getrouwd. "
Op de naam Kathleen slaat uw 'Noordwijkse Huizen' aan. Pas nog een heel boek over gelezen. U kent dat ook wel. Kerst in de tropen, luieren in het zonnetje en dan ben je door je verzameling leesboeken heen. De lobby in het hotel levert vaak een nagelaten exemplaar op: als gevolg waarvan de hitte op het balkon kon worden bestreden met een Zuidpool-expeditie onder aanvoering van Kapitein Scott en kennis wordt gemaakt met zijn echtgenote Kathleen Bruce.  Dat nou precies die Kathleen hier haar voeten over het Noordwijkse strand heeft uitgelaten! Wonderlijke wereld. Het portret van Kathleen hierbij voor U!
Kathleen Bruce wordt geboren in Carlton-in-Lindrick, in de buurt van  Worksop, Verenigd Koninkrijk op 27 maart 1878, als  elfde kind van de dominee Lloyd Bruce. Ze studeert kunst aan de Slade School of Art in Londen en ook aan de Academie Colarossi in Parijs, waar ze leert beeldhouwen onder het toeziend oog van Rodin. Ze is reeds een gevestigd beeldhouwster als ze in 1907 Robert Falcon Scott ontmoet, ze trouwen in september 1908. Het huwelijk wordt  bekroond met  de geboorte van hun zoon Peter, in september 1909. In 1910 vergezelt zij haar man naar Nieuw-Zeeland, waar hij op weg gaat met Britse Antarctische Expeditie. In februari 1913, tijdens een reis terug naar Nieuw-Zeeland om de expeditie te begroeten, hoort ze dat Scott  eind maart 1912 niet van de expeditie is teruggekeerd.  Een bronzen standbeeld van Robert Falcon Scott door Kathleen Scott staat in Londen.