zaterdag 15 oktober 2016

Badplaats Noordwijk, 150 Jaar Jong, Maria Neefjes

Ze staat genomineerd: Maria Neefjes, in de top-vijf van populaire berichten in de Blog Noordwijkse Huizen.....WOW. Dat is niet niks natuurlijk! Zou ik ook wel eens willen........ Maar terecht. Het is alweer OKTOBER de enige maand van het jaar met de K van Kunst in de naam.......en we zijn alweer op de helft.....Dat wordt weer een haastklus, dus vlug verder! Kunst met een grote "K".   Te Laat!  Juist gisteren opende zij haar nieuwe expositie in de lounge van het hoofdkantoor van Ernst & Young aan de Wassenaarseweg 80 te Den Haag.
Maria en Margriet Neefjes

Gaat u vooral even naar de website van Maria Neefjes  zelf.....u kunt daar genieten van al haar werken en er in alle rust de aandacht aan geven die ze verdienen......U moet wel ernstig beloven dat te doen.....even het cursiefje aanklikken, u kent het wel! 

Het volgende verhaal door Margriet de Moor- de zus van,  komt van die website:

"Wij zijn samen opgegroeid. Maria en ik waren ‘Margriet en Maria’, in één adem genoemd in een gezin met tien kinderen waarin wij nummer vier en vijf waren. Een ideale positie, die privacy betekende want de oudsten werden als oudsten nu eenmaal erg serieus genomen door onze ouders, terwijl de jongsten als baby’s en kleuters het middelpunt waren van hun vertederde zorg.

Aangezien het huis met ook nog een inwonend dienstmeisje en vaak nog een oma overvol was, werden onze ruimte en tijd – de belangrijkste coördinaten in het leven – door onze moeder zeer strikt ingedeeld. Als ik denk aan de ruimte die ons tweeën thuis toekwam, verschijnt in mijn geest allereerst het ledikant op zolder waarin wij samen sliepen en doemt vervolgens de huiskamer op. Inderdaad: ik denk aan tafel -en – bed. Ons ledikant op zolder bevond zich op een plek die werkelijk niet gunstiger had kunnen zijn, namelijk naast een enorme kast met afgedankte boeken, met uit hun banden gevallen literaire meesterwerken die achter een gordijn waren weggestopt. We hoefden onze arm maar uit te steken of de liefdesgeschiedenissen en wraakexpedities kwamen al in ons directe bereik, samen met ons onder de dekens. De tafel stond natuurlijk beneden, midden in de huiskamer onder de lamp. Het is nu niet meer voor te stellen hoe rap een gezelschap van meer dan tien personen van de middagdis kan opstaan, borden en bestek afruimen, de tafel aan twee kanten inschuiven, smyrna kleed erover leggen en: klaar voor de twee meisjes die hun kleurpotloden en nieuwe schetsboeken al aandragen om de godganse woensdagmiddag te gaan zitten tekenen. Ja, we waren braaf, we waren zeer zoet, we stammen uit de tijd dat ouders nog tien kinderen kregen.
Het leuke van tekenen is het métier. Ogen en handen gaan volledig samen en lossen al doende de gekste dingen op. Het fijne is ook de stilte met een beetje geluid, gekras, geritsel, gesnuf: er bestaat geen betere atmosfeer om een zeer speciaal soort denken op gang te brengen. Was er een technisch probleem – ik herinner me ons verlangen om een damespump zowel en profil als van bovenaf weer te geven – dan overlegden we. Zoals we ook ‘s avonds en ‘s nachts over boeken beraadslaagden, die we erg mooi vonden, dat beslist, maar sommige hoofdstukken uit Madame Bovary of De Graaf van Monte Christo konden beter. Voor het overige ook dan weer geluiden: geritsel, gesnuf en een tijdloze stilte.
Ik denk dat wij elkaar in die jaren zonder het te weten een inspiratie hebben bezorgd die tot op de dag van vandaag aan de gang is. En dat we elkaar hebben gerustgesteld. Want kunst maken mag moeilijk zijn, het is vooral ook gevaarlijk vanwege de onherroepelijke stap die je hebt gedaan in een wereld die zich een tikje buiten de gangbare wereld bevindt en van zoiets kun je, zoals iedereen weet, gek, eenzaam of drankzuchtig worden. Dat wij in het begin met ons tweeën waren, elk binnen onze eigen verstrooidheid maar toch in intiem gezelschap, heeft ons voorgoed bemoedigd.
Maria is sindsdien verliefd op het kijken. Zij mobiliseert voor wat ze zeggen wil het zintuig oog. Ik ben een stuk kippiger en heb de omhaal van woorden nodig die, denk ik, uiteindelijk van de stem vandaan komen en zich dus richten op het oor. Maar het métier van onze handen bestaat nog altijd bij de gratie van potloden, pen, inkt, verf en papier: bij de uitgangspunten kortom, van onze jeugd.-
Margriet de Moor
Wij zijn samen opgegroeid. Maria en ik waren ‘Margriet en Maria’, in één adem genoemd in een gezin met tien kinderen waarin wij nummer vier en vijf waren. Een ideale positie, die privacy betekende want de oudsten werden als oudsten nu eenmaal erg serieus genomen door onze ouders, terwijl de jongsten als baby’s en kleuters het middelpunt waren van hun vertederde zorg.

Aangezien het huis met ook nog een inwonend dienstmeisje en vaak nog een oma overvol was, werden onze ruimte en tijd – de belangrijkste coördinaten in het leven – door onze moeder zeer strikt ingedeeld. Als ik denk aan de ruimte die ons tweeën thuis toekwam, verschijnt in mijn geest allereerst het ledikant op zolder waarin wij samen sliepen en doemt vervolgens de huiskamer op. Inderdaad: ik denk aan tafel -en – bed. Ons ledikant op zolder bevond zich op een plek die werkelijk niet gunstiger had kunnen zijn, namelijk naast een enorme kast met afgedankte boeken, met uit hun banden gevallen literaire meesterwerken die achter een gordijn waren weggestopt. We hoefden onze arm maar uit te steken of de liefdesgeschiedenissen en wraakexpedities kwamen al in ons directe bereik, samen met ons onder de dekens. De tafel stond natuurlijk beneden, midden in de huiskamer onder de lamp. Het is nu niet meer voor te stellen hoe rap een gezelschap van meer dan tien personen van de middagdis kan opstaan, borden en bestek afruimen, de tafel aan twee kanten inschuiven, smyrna kleed erover leggen en: klaar voor de twee meisjes die hun kleurpotloden en nieuwe schetsboeken al aandragen om de godganse woensdagmiddag te gaan zitten tekenen. Ja, we waren braaf, we waren zeer zoet, we stammen uit de tijd dat ouders nog tien kinderen kregen.
Het leuke van tekenen is het métier. Ogen en handen gaan volledig samen en lossen al doende de gekste dingen op. Het fijne is ook de stilte met een beetje geluid, gekras, geritsel, gesnuf: er bestaat geen betere atmosfeer om een zeer speciaal soort denken op gang te brengen. Was er een technisch probleem – ik herinner me ons verlangen om een damespump zowel en profil als van bovenaf weer te geven – dan overlegden we. Zoals we ook ‘s avonds en ‘s nachts over boeken beraadslaagden, die we erg mooi vonden, dat beslist, maar sommige hoofdstukken uit Madame Bovary of De Graaf van Monte Christo konden beter. Voor het overige ook dan weer geluiden: geritsel, gesnuf en een tijdloze stilte.
Ik denk dat wij elkaar in die jaren zonder het te weten een inspiratie hebben bezorgd die tot op de dag van vandaag aan de gang is. En dat we elkaar hebben gerustgesteld. Want kunst maken mag moeilijk zijn, het is vooral ook gevaarlijk vanwege de onherroepelijke stap die je hebt gedaan in een wereld die zich een tikje buiten de gangbare wereld bevindt en van zoiets kun je, zoals iedereen weet, gek, eenzaam of drankzuchtig worden. Dat wij in het begin met ons tweeën waren, elk binnen onze eigen verstrooidheid maar toch in intiem gezelschap, heeft ons voorgoed bemoedigd.
Maria is sindsdien verliefd op het kijken. Zij mobiliseert voor wat ze zeggen wil het zintuig oog. Ik ben een stuk kippiger en heb de omhaal van woorden nodig die, denk ik, uiteindelijk van de stem vandaan komen en zich dus richten op het oor. Maar het métier van onze handen bestaat nog altijd bij de gratie van potloden, pen, inkt, verf en papier: bij de uitgangspunten kortom, van onze jeugd.-
Margriet de Moor"
Noordwijkse Huizen
Strikken waren in! Hier een persoon met een vergelijkbaar exemplaar..........plaats van aanschaf....Verkade of V&D, Het Babyhuis of de Dames Kampman, Essy of Marijtje Onderwater.....wie zou er nog zo'n exemplaar in zijn bezit hebben? Is het geen plaatje?

dinsdag 11 oktober 2016

Badplaats Noordwijk, 150 jaar Jong, met de muziek mee: The Riats - Vara's Fanclub Tune



"Party Time", de kreet lijkt zelfs bij de allerjongste generatie van de familie ingebakken te zitten. Taart en Slingers! Was weer feesten natuurlijk. Mét die Solids! Maar waar en wanneer The Riats in mijn leven zijn gekomen? Vergeten ! Gelet op de handtekeningen is het wel erg intiem geweest en waren zij vast heel erg beroemd toen, in die jonge jaren zestig!


Ja Hoor! Ze waren wereldberoemd! Dat blijkt 7 jaar later in aanvullin op de info uit 2009  wanneer YouTube aanvullende info levert: Écht wereldberoemd! Die Haagse Rock- en Beatgroep, zij vormen de huis-band van het  Nederlandse teener-muziek-programma "VARA's Fanclub" met de bandleden  Frans Doolaard (steelguitar), Co van der Hoeven (guitar), Steve Biesot (bass) and Louis Debij (drums). Wow.....
Nog even terugrijpend op de info van Ron de Wit van 14-06-2009:The Riats gingen in 1969 uit elkaar. de drummer Louis Debij is daarna in Casey and the Pressure Group terecht gekomen, dit is de groep van de bekende toetsenman Cees Schrama die ook het jazzprogramma Session presenteerde."
Ook is er info te vinden op  dutch ri groups from the 60's



maandag 10 oktober 2016

Badplaats Noordwijk, 150 Jaar Jong, én For Ever: The Solids - Maucico (1964)


The Solids - met Maucico.....was het  in 1964....écht? Dat we het nog weten? Verbazingwekkend.... Doet mijn oude hart wel heel goed, een YouTube opname van de idolen van toen! Toen? Nee hoor, of het gisteren was. 5x een  Justin Bieber !  Kijkt u vanavond allemaal eventjes naar het filmpje, drijf de score op met een paar duizend aanbevelingen.......vraag me trouwens af, hoeveel ouders van de krijsende Bieber fans er zijn verwekt onder de bezielende klanken van Maucico of hield u het in navolging van hun gecoverde Beatles hit maar op het door moeders geadviseerde: "I want to hold your'e hands"? Heel verstandig! Maar week wordt m'n hart bij de gedachte aan Solids Time!
The Solids uit Den Haag
Help! 'The Beatles' verbleekten bij hetgeen 'The Solids' ten tonele voerden op de avonden van mijn wilde jeugd doorgebracht in de zalen van het 'Casino' in de nachtelijke schaduw van de Noordwijkse duinen. Maar waar zijn ze gebleven die helden van toen?

Emile Detaille, Vocalist. Henk Pronk, Bass-gitarist. Ben de Niet, Ritme-Gitarist. De broertjes Jollie, Mous, Solo-Gitarist en Bert, Drums. Toen moest je ze zoeken in de omgeving van de Smitstraat te 's-Gravenhage en nu? Niets van terug te vinden. Manager L. Bolte, Loevesteinlaan 78, Den Haag (Nederland) Telefoon 070-674486 neemt ook niet op. Ook het single'tje dat ze ooit hebben uitgebracht -niet te vinden-. Trouwe 'Noordwijkse Huizen' lezer, zet het maar op You Tube dan komt het vanzelf weer helemaal goed.

Ze hebben ook nog eens tot de beste drie van de amateurs behoord- 'The Solids'. Was weer feesten natuurlijk. Maar waar en wanneer The Riats in mijn leven zijn gekomen? Vergeten ! Gelet op de handtekeningen is het wel erg intiem geweest en waren zij vast heel erg beroemd toen, in die jonge jaren zestig!


14-06-2009: Per kerende post komt de aanvulling van Ron de Wit:
"op de vraag waar zijn de Solids gebleven kan ik helaas geen antwoord geven. Ik weet wel dat deze groep veel in Duitsland zat. En in 1964 wonnen zij nog het Kaagconcours.
De single uit 1964 Maucico / Solids time is uitgebracht op Imperial IH 632.
The Riats gingen in 1969 uit elkaar. de drummer Louis Debij is daarna in Casey and the Pressure Group terecht gekomen, dit is de groep van de bekende toetsenman Cees Schrama die ook het jazzprogramma Session presenteerde."
Ook is er info te vinden op  dutch ri groups from the 60's !
-----------------------
Op 24 oktober 2010 opnieuw een reactie op de Solids: het antwoord luidt als volgt:
"Mijn vader is Bert Jollie, drummer van de Solids en mijn oom is Maurit “Mous”.
De Solids bestaan al heel lang niet meer (gestopt ong. eind jaren 60). Henk is helaas een aantal jaar geleden overleden en de rest van de mannen wonen in Limburg en omgeving Den Haag. Ik vind het erg leuk hier te lezen dat mensen zulke leuke herinneringen hebben aan de Solids. Ik ken natuurlijk de verhalen van mijn ouders en de foto’s maar dat is toch anders. Mijn vader heeft een single, LP en volgens mij ook een CD waar de nummers Maucico en Solids Time op staan, Vriendelijke groeten. EJ.

zaterdag 8 oktober 2016

Badplaats Noordwijk 150 Jaar Jong en Andy Warhol

Noordwijk War Hol......Dat met die kleurtjes doet me denken aan de jeugdactiviteiten van JOIN, hoe was het ook alweer, drie druppels ecoline in een diaframe en dan de projector in...... bewegende psycho, higher kon een mens niet worden.....Andy Warhol zal een soort gelijke ervaring hebben beleefd, maar dit resultaat is er niet minder om........op canvas hangt ie in 't portaal.......u mag ze hier nabestellen.......

donderdag 6 oktober 2016

Badplaats Noordwijk 150 Jaar Jong, Runner Up Nieuwbouw Plannen Hotels van Oranje

Er zit vaart in, de trein dendert voort , onstuitbaar, als in  de militaire kolonne op Bevrijdingsdag met het dreunend rijdend materieëel van Autogarage Johan van Rijn. Mijn jarenlange pitt-stop als mijn verzorgende onderhoudsmonteur voor mijn nog altijd zeer gemiste Ford Sierra, niet zo spectaculair  als de beoogde Ford Mustang, maar toch....nu gaat ook die garage nog verdwijnen........ooit het pronkstuk van de firma Beuk.........nostalgie.....en een beetje angst naar de komende jaren.......bouw maar raak, werd het motto van de jaren na de beurskrach van 1929........dejá vu?

woensdag 5 oktober 2016

Badplaats Noordwijk 150 Jaar Jong, Accordeon Gezelschap Melodia

Vandaag, net bijgekomen van al het vakantie tumult, een welkome aanvulling op de blog gemeld vanuit de zuidelijke staten: Hebje dat gelezen? Arie Westgeest en het Accordeongezelschap Melodia, In het ledenblad van het Genootschap OUD-Noordwijk Winter 2016/2017/Nr.178 geschreven door André van Noort.  Op deze foto staat - op slagwerk- achteraan in het midden, Piet Verhoeven. Wie weet de andere namen? De goede raad van Noordwijkse Huizen voor het Nieuwe Jaar........wordt vandaag nog lid van het Genootschap........hoeft u nooit meer iets te missen!

Noordwijkse Huizen geeft het toe, eigen materiaal geknipt uit een andere blog: Moet kunnen. Zoveel Facebook aandacht verplicht wel tot aandacht in deze "Ik hou van Noordwijk Blog"!
Melodia, de accordeon club waarvan iedereen wel lid wilde worden in die muzikale jaren 50.  Bekende gezichten? Arie Westgeest, Gerda Caspers. Martien de Ridder, Chris van der Meer  u kent ze waarschijnlijk allemaal nog bij roepnaam......Melodia boekte veel succesen; een kleine bloemlezing uit de regionale nieuwsbladen. Stampvolle feestzalen! Kom daar nu nog mar eens om! Maar hoe is het toch humorist Amarco vergaan. Amor en Co en CorvVerlaan. Of de "Wibi"van die jaren, Victor van der Weiden.  Henk Steenvoorden, Frans Vink, Henny Haak, Suze Mulder, Sinterklaas en ja hoor, daar is ie: Zelfs Zwarte Piet waagde het nog zich in het openbaar te vertonen. De jodelende zusjes, kan niet wachten meer over ze te horen of de zingende zusjes.....de Noordwijkse Selvera's als het ware.......maak me gek.......laat ze zien en laat ze horen.........GEZELLIG!
Met de Muziek mee. Het was weer prachtig.......het feest, het amusement, noem maar op:
Melodia boekte veel succesen; een kleine bloemlezing uit de regionale nieuwsbladen.
Het koperen bestaansjubileum viert de vereniging in 1959 in zaal van der Geest te Noordwijkerhout. Steroptredens van de Kleinde Gerda Caspers en de dito Chris van der Meer. Voorzitter Martien de Ridder,,,,,,,zijn er CD's van?

maandag 3 oktober 2016

Badplaats Noordwijk, 150 Jaar Jong Viert 3 October



Is het al weer 7 jaar geleden dat dit roemrijke geuzenepos u met droge voeten over het Leidsche Schuttersveld liet dwalen met dank aan de Noordwijksche firma Reekers. Drie October Viering: hoe lang geleden is het dat deze verstokte Noordwijker met Leiden als geboortemerk deze plek des aanstoots heeft bezocht? Lang.......1995 om exact te zijn......u kent het wel......carriére.......reizen......de tijd vliegt.......waarzegster leest mijn hand en ziet een toekomst met een kleine voldoende......geen groot geld, geen loterij winst en een goede gezondheid met af en toe een dipje.......mijn bankzaken ziet zij duister in: om niet te zeggen diep en donker zwart, waarbij zij volledig de naaktheid van banks binnenste blootgeeft.  Een droeve zaak! Droef. Maar drie October: een feest van drank, druiven, poffertjes en paling!  Ach.....3 october is een dag om eens helemaal los te gaan....doe ik aan mee......laat de zon schijnen, laten er geen gaten vallen.......en hou de voetjes droog.......Leiden drie October 2016........ontSPANJE1

zaterdag 3 oktober 2009


3 October met Droge Voeten


De schutters getekend door Koos J.H. Speenhoff ter illustratie van zijn overbekende lied 'Daar komen de Schutters' . Het lied ging over de Rotterdamse Schutters maar misschien brachten ze ooit een bezoek aan het Lunapark op het Leidse Schuttersveld. Zij hielden wel droge voeten! En dat allemaal dankzij de geweldige uitvinding van de firma Reekers uit Noordwijk. Vlag uit!



Ach, het is weer helemaal goed gekomen....buurvrouw heeft de oliebollen meegebracht, kleindochter heeft de pestvogel gezien in de optocht, haar eerste suikerspin gegeten en een rose paardje met een steekje los gewonnen...... allemaal griezelig eng en spannend straks weer lekker naar bed: Altijd gelukkig een geboren Leienaar te zijn!
Om het verhaal compleet te maken, deze oude afleveringen er maar even bijgehaald, trouwens, is het hutspotketeltje alweer teruggekeerd van de haar reis door de Hollandse Musea?  Trof het kortgeleden nog in Dordrecht aan!

zaterdag 3 oktober 2015


De Competitie, Noordwijk 3 oktober

3 Oct 1574
Waar anders kan het vandaag over gaan als over 3 oktober.....geniet ervan!!!!!!!!!!!
Gaat u nog een blik werpen op de 3 October Optocht vandaag? Ben zelf helaas verhinderd maar volgende keer beter! Staat voor vanavond wel een maaltijd met peeën en uiën hét klapstuk van het feest: Hutspot!

3 October: De Optocht

....en dan, de OPTOCHT! De pracht en de praal, de inzet van de duizenden figuranten,  het in drommen opeen gepakte publiek, de regen of de zon en ......de gaten......geduld, moed en trouw. Slechts drie maal in het lange leven van Noordwijkse Huizen was er de lust lijfelijk bij het spectakel aanwezig te zijn, en nu is alles te volgen via de lokale beeldbuis! Kijkt u ook? Veel plezier en vergeet de HUTSPOT niet met klapstuk of rookworst , haring op toast vooraf en witte druiven aan de tros voor toe....en vergeet te buren niet te vragen om mee te eten.......Spaans wijntje erbij...blijft het toch weer heel errrug gezellig! Tot de volgende 3 october!




3 Oct 1574

Gaat u nog een blik werpen op de 3 October Optocht vandaag? Ben zelf helaas verhinderd maar volgende keer beter! Staat voor vanavond wel een maaltijd met peeën en uiën hét klapstuk van het feest: Hutspot!

3 October Vereeniging: 125 Jaar

Voor alle in Leiden geboren Noordwijkers en aldaar geboren overige wereldburgers: HET IS FEEST! Plus dat de 3 October Vereeniging dit jaar 125 jaar bestaat! Dus pak(t) de fiets en op naar de optoch(t), de kermis, de warenmarkt, de haring met wittebrood en wat anders leuks en lekkers er vandaag in de grote stad te halen is. En allemaal.....HUTSPOT eten! In ieder geval, namens Noordwijkse Huizen: een gezellige 3 octoberrr!

Leidens Ontzet[tend]

Voor alle Noordwijkers die vanwege de een of andere medische complicatie zich na hun geboorte terugvonden in een Leids ziekenhuisledikantje in plaats van het in Noordwijk lonkende wieggetje. Voor die Noordwijkers met als geboorteplaats Leiden in hun paspoort, allochtone Noordwijkers als het ware. Voor hen,
om te helpen bij het verwerken van dat trauma vandaag aandacht voor hun geboortestad. Stad van sleutels en hutspot, van haring en wittebrood, van bier en van paling, druiven en optocht, Leiden! Geboortestad van .......... De 3 Oktober .